Zachcianki, czyli czego domaga się Twój organizm?

Kto z nas nie ma lub nie miał choć raz w życiu tak ogromnej ochoty na coś słodkiego lub mega niezdrowego? Chyba nie znajdę takie osoby. Kiedy zmieniamy nawyki, rezygnujemy ze „śmieciowego” jedzenia, unikamy słodyczy i wdrażamy zdrowe produkty do naszego jadłospisu, nasz organizm przechodzi szok. Przez wiele lat dostarczano mu wielu cukrów czy złych tłuszczów, poprawiających w mgnieniu oka nastój i dających uczucie sytości. W większości przypadków nagła zmiana powoduje, że nasz organizm zaczyna buntować się i domagać tego, co przez cały czas uważał za dobre. Takie działanie organizmu mogę z czystym sumieniem porównać do detoksu, jaki przechodzą osoby uzależnione. Na początku jest trudniej, ale z czasem zmiana staje się normą i nawykiem.
reklama
Jeżeli chodzi o zachcianki to są one często dość intensywne i z reguły chwilą słabości. Niekiedy jednak należy zastanowić się, z jakiego powodu mam ochotę np. na czekoladę. Być może oznacza to brak pewnego składnika odżywczego potrzebnego do sprawnego funkcjonowania, o którym informuje nas nasz organizm.

Dlaczego mam ochotę na czekoladę i inne produkty, który nie są dla mnie dobre?

Uczucie chęci na dany smakołyk jest bardziej skomplikowane niż mogłoby się wydawać. Potrzeba uzupełnienia pewnych składników odżywczych może być odpowiedzialna za to. Niemniej jednak zachcianki powstają przede wszystkim z powodów psychologicznych, hormonalnych lub fizjologicznych.
źródło obrazka: www.petinsurance.com
Wróćmy zatem do wspomnianej czekolady, która zawiera bardzo dużo potrzebnego nam magnezu. Ochota na czekoladę wynika prawdopodobnie z jego niewystarczającej ilości w organizmie. Jeżeli skusisz się na mleczną czekoladę (30g – ok. 3 kostek) dostarczysz zaledwie 4% zalecanej dziennej jego dawki. Ciemna czekolada dostarczy Ci  16%, dlatego też warto postawić właśnie na nią.

Dlaczego nasze ciało poszukuje i domaga się składników odżywczych w żywności niezawierającej ich w dużych ilościach? Czy nie byłoby bardziej sensowne, aby brak magnezu i związana z nim zachcianka poszła w kierunku zdrowszych i bogatszych wartościowo produktów tj. orzechy, warzywa liściaste czy fasola? Otóż wynika to przede wszystkim od zakorzenionych przyzwyczajeń i skojarzeń organizmu sprzed okresu metamorfozy żywieniowej. Organizm nauczył się, że magnez znajduje w czekoladzie i właśnie na nią ukierunkuje Cię w celu uzupełnienia niedoboru. Ponadto czekolada zawiera spore ilości cukru, który w bardzo szybki sposób uwalnia endorfiny, czyli tzw. hormony szczęścia, dzięki którym czujemy się dużo lepiej.

Jeżeli będziecie przekonani, że Wasza zachcianka wynika z niedoborów mikroelementów możecie to w prosty sposób potwierdzić. Jak? Sprawdź w co bogaty jest produkt na który masz ochotę i spróbuj dostarczyć sobie tego składnika odżywczego w postaci witamin lub innych zdrowych produktów.

Zobaczcie również inne produkty na jakie możemy mieć bardzo dużą ochotę. Czyli czego potrzebuje Twój organizm:

źródło obrazka: kobieta.gazeta.pl

źródło obrazka: ghenghenhub.com

źródło obrazka: eatfit24.pl


źródło obrazka: bayfieldcoffeecompany.com


Nie powinniśmy zatem ufać naszym zachciankom? Może jednak?

Powyżej skupiliśmy się na jednej przyczynie występowania zachcianek, jakim była potrzeba uzupełnienia niedoboru składników odżywczych i mikroelementów. Być może ochota na niektóre produkty spożywcze lub ich typy wynika z ujemnego salda dostarczanych węglowodanów, białka lub tłuszczów. Jeżeli w naszym organizmie czegoś brakuje, będzie się on domagał spożycia czegoś, co często będzie zawierało śladowe ilości
potrzebnych składników, ale co bardzo szybko doda mu energii i podniesie poziom cukru we krwi (dający nam uczucie sytości i zaspokojenia).

Jeżeli uważasz, ze to właśnie jest przyczyną Twoich zachcianek nakarm organizm zdrowymi produktami. Zwalcz ochotę na słodycze – większą ilością owoców, tłuste pokarmy - surowymi orzechami lub awokado, mięso i ser – większą ilością białka chudego z kurczaka, jaj, ryb, roślin strączkowych. Jeżeli to nie zadziała Wasze problemy najprawdopodobniej wynikają z przyczyn psychologicznych, po prostu chcecie zjeść tą
reklama
tabliczkę czekolady z przyzwyczajenia. Jeżeli jesteście na diecie i oczywiście celowo ograniczacie spożycie kalorii postawcie na wyrównanie poziomu w dostarczaniu węglowodanów, białka i tłuszczu w diecie.



Zachcianki, czyli czego domaga się Twój organizm? Reviewed by Motywacja Non Stop on 10:00 Rating: 5

4 komentarze:

  1. pamiętam, że kiedyś jak dziecko lizało ściany to oznaczało, że brakuje mu wapn(i)a ;) XXI wiek - moja córka zlizuje sól z solniczki, z talerza, oblizuje paluszki, uwielbia chipsy i ... zielone oliwki - wg powyższego wpisu brakuje jej sodu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. "naszym zachciankom" a nie ą :) btw. Żelazko? XD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. potwierdzam, że prawidłowo jest naszym zachciankom :)

      Usuń
  3. Robiono badania na ten temat i nawet szczury wybiorą to co im bardziej smakuję niż to czego domaga sie ich organizm. Człowiek już dawno otępił swoje zmysły i nie odczuwa braków vit czy mikro, makroelementów ;p Niestety te teorie raczej są błędne. I tez tłumaczyłam się kiedyś ze mi wapnia brakowało w dzieciństwie, skoro tynk jadłam ;p

    OdpowiedzUsuń

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.