Czy powinno robić się regenerację treningową? O co dokładnie chodzi?


Jednym z najczęściej poruszanych tematów wśród osób systematycznie trenujących jest regeneracja, a dokładniej jej przeznaczenie i możliwości pomijania. Chodzi tu przede wszystkim nie o wyznaczenie jednego dnia w tygodniu na odpoczynek, a zaplanowanie co najmniej jednego tygodnia regeneracyjnego.

Dlaczego regeneracja np. tygodniowa jest tak ważna?

reklama
Wszelkie programy treningowe, z jakimi mamy do czynienia są z reguły oparte na zasadzie adaptacji. Co to oznacza? A to, że rozpoczynając systematyczne ćwiczenia lub nowy program treningowy (np. o większej intensywności) na nasze ciało zaczynają oddziaływać nowe bodźce. Z biegiem czasu organizm przystosowuje się do nich, a wpływ nowego bodźca zaczyna słabnąć. Ciało bardzo szybko dostosowuje się do nowego wysiłku, a kiedy opanuje nałożone tempo, przyzwyczaja się i zwalnia.

źródło: http://www.fitnesuk.com/

Kiedy nałożony nowy bodziec w postaci wysiłku fizycznego o danej intensywności, po pewnym czasie nie stanowi on większego wyzwania, zatem należy albo dodać więcej bodźca w postaci większego obciążenia, większej prędkości lub intensywności, albo zmienić plan treningowy.
Warto wybierać programy treningowe z tzw. blokami. Zaprojektowane bloki służą maksymalizacji adaptacji i etapów danego cyklu, a następnie ominięciu w miarę możliwości fazy spadku.

Każdy z nas marzy to tym, aby przechodzić z jednego bloku treningowego do drugiego i osiągać zawsze coraz to lepsze i większe postępy. W rzeczywistości, jednak nasze zdolności adaptacyjne są niestety zmienne. Trudno jest dokładnie sprecyzować, kiedy powinno się zwiększać poziom treningu i przechodzić z jednego bloku do drugiego.
reklama

Wiadomo jednak, że w większości przypadków zmiany, jakie podejmujemy robimy zwykle później niż powinniśmy, co bardzo często doprowadza do tzw. stanu regresywnego przetrenowania. Gdy Twoje ciało jest w stanie przetrenowania, pełna regeneracja może zając znacznie więcej czasu. Dlatego wszystkie najlepsze programy treningowe zawierają dodatkowy blok, podczas którego zwalnia się tempo i wykonuje się ćwiczenia typowo regeneracyjne.

1 z 2


Czy powinno robić się regenerację treningową? O co dokładnie chodzi? Reviewed by Motywacja Non Stop on 11:26 Rating: 5

Brak komentarzy:

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.