Jak wybrać najlepszy napój sportowy?

Jak wybrać najlepszy napój sportowy?

Jeżeli chodzi o nawilżenie oraz jednocześnie nawodnienie ciała dla lepszej wydajności, w praktyce nie wystarczy wskoczyć do wanny pełnej wody lub chwycić butelkę ze swoim ulubionym napojem treningowym.

Coraz bardziej nauka idzie w kierunku opracowywania oraz rozwijania proszków i płynów dla sportowców, mających na celu większe nawilżenie ciała. Należy jednak zwrócić uwagę na wybór odpowiedniego napoju ze względu na to, że właściwy wybór może pomóc nam w szybszym osiągnięciu celu, natomiast zły pogorszy nasze wyniki.

Dla lepszego zrozumienia całego procesu wiązanego z prawidłowym nawodnieniem skoncentrujmy się na pojęciu tj. osmoza. Kiedy płyny w naszym ciele są oddzielone przez półprzepuszczalną błonę ( w tym przypadku będzie to jelitowa błona śluzowa), ciecz o mniej
reklama

rozpuszczonych cząsteczkach i jednocześnie mniejszym stężeniu przechodzi przez bariery, zatrzymujące płyn o większych rozpuszczonych cząsteczkach stałych i większym stężeniu, w celu przywrócenia równowagi. Może to brzmieć dość skomplikowanie, dlatego myślę, że poniższy obrazek bardziej wyjaśni to, co mam na myśli.

Spis Treści:



Dlaczego jest to ważne podczas wybierania napojów sportowych?


Najlepszym rozwiązaniem dla dobrego nawodnienia jest zastosowanie czystej źródlanej wody i jest w zasadzie najprostszy wybór. Niestety jednak mimo, że woda jest smaczna i praktyczna, to nie jest wystarczającym płynem w sytuacjach,w których mamy do czynienia ze zwiększonym poceniem lub wydatkiem energii.
reklama
Naukowcy odkryli lepsze sposoby nawilżenia organizmu podczas intensywnych ćwiczeń uwzględniając podczas badań obciążenie fizyczne zużywania wody oraz elektrolitów traconych wraz z potem, poziom cukru we krwi i glikogenu. Jako pierwszy, wymyślono napoje, które nie tylko nawadniały organizm, ale także uzupełniały poziom elektrolitów i węglowodanów. Ze względu na to, że suplementy te wymagały użycia dużej ilości cukru określono je jako hipertoniczne, co oznacza, że posiadają więcej rozpuszczalnych cząsteczek niż krew. Problem z napojami hipertonicznymi powstał niestety taki, że osmoza działała przeciwko nim. Organizm wchłaniał napoje wolniej, przez co organizm pobierał wodę z własnego systemu. W konsekwencji oznaczało to odwodnienie w celu stworzenia równowagi pomiędzy płynami.

I tak jako drugie powstały napoje hipotoniczne, których stężenie cukru jest mniejsze niż stężenie cząsteczek w krwi. Optymalny poziom kształtuje sie między 200-250 mOsm/kg lub około 3g cukru na 100ml wody. Odrobina cukru pomaga przyswoić zarówno wodę, jak i elektrolity z założeniem, że utrata nawet 1-2% swojej masy ciała z powodu odwodnienia może spowodować spadek wydajności o 10%. Oznacza to, że im będziesz słabszy, tym wyniki będą gorsze.

Trzecią kategorią suplementów płynnych są napoje izotoniczne, mają taką samą ilość rozpuszczalnych cząsteczek, jak te we krwi. Niektórzy sportowcy korzystają z tego rodzaju napojów starając się zyskać więcej energii bez zagłębiania się w problematykę napojów hipertonicznych. Jeżeli nie możesz w danym czasie dostarczyć sobie odpowiedniej ilości kalorii podczas ćwiczeń, napoje te mogą być dobrym rozwiązaniem w tej sytuacji. Jednak wg badań ta forma nawodnienia nie jest tak skuteczna, jak nawodnienie napojami hipotonicznymi.

Jeżeli obawiasz się o spożycie cukru z napojów sportowych, to możesz przestać. Sam cukier nie jest problemem w naszej diecie. Niektóre zdrowe pokarmy także zawierają cukier jak na przykład nasze ulubione owoce. Problemy wynikają raczej ze zbyt dużej ilości spożywanego cukry i braku umiaru. Podczas intensywnych lub ciężkich ćwiczeń dodatkowy cukier nie jest problemem.

Solidny trening pozwala na spalenie od 400-800 kalorii w godzinę. Kiedy trenujesz godzinę warto sięgnąć po napój hipotoniczny, ponieważ dostarczy Ci energii do pracy i co najlepsze zawiera jedynie ok.80kcal. W rzeczywistości, jeżeli przygotowujesz się do długotrwałego wysiłku (2godziny lub więcej) konieczne będzie zwiększenie nawodnienia z większą ilością węglowodanów w postaci stałego pokarmu.
reklama
Obszar ciała wymagający nawodnienia jest dość spory. Opcji masz do wyboru mnóstwo, jednak wyboru powinno się dokonać w oparciu o dwa podstawowe czynniki tj. jak smakuje taki napój oraz czy będzie skuteczny dla mnie? Po określeniu tych czynników i dostosowaniu ich indywidualnie do siebie możesz przejść do najciekawszej części, czyli degustacji, treningu i weryfikacji wyników.

źródło zdjęć: http://fitnessfondue.com/drink-water/ http://edgewaterdentalarts.com/sports-drinks-can-affect-oral-health/




Jak wybrać najlepszy napój sportowy? Reviewed by Motywacja Non Stop on 13:00 Rating: 5

3 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zawsze brałem co popadnie z półki sklepowej, a tymczasem okazuje się, że zapominałem o najprostszych wytycznych.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nawadnianie odpowiednie organizmu jest bardzo ważne, a wielu ludzi nie bierze tego pod uwagę wypijając ogromne ilości wody, która niewiele daje.

    OdpowiedzUsuń

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.