Jak odwodnienie organizmu wpływa na wydajność podczas treningu?

Kiedy ostatni raz pomyślałaś o znaczeniu właściwego nawodnienia swojego organizmu podczas ćwiczeń? Szanse są z pewnością niewielkie. W rzeczywistości, staje się już praktycznie normą, że po wyczerpującym treningu czy jakimkolwiek wysiłku sięgamy po łyk wody lub napoju dla sportowców, które zapewniają o cudownym nawodnieniu w minimalnej ilości płynu. Oczywiście to bzdura.
reklama
Na ten stan w okresie letnim powinno się zwracać szczególną uwagę i dbać, aby poziom wody być stale na wysokim poziomie.

źródło: http://hidrateh2o.com/page/40/

Wszyscy wiemy, że odpowiednie nawodnienie jest dobre - ale, czy wiesz dlaczego? A co ważniejsze, czy wiesz, że prawidłowe nawodnienie organizmu ma ogromne znaczenie dla osiąganych przez Ciebie wyników sportowych? Tak, jest to nieodłączny element w całym procesie. Wiedząc, że wymiana płynów może wpływać na trening i wyniki oraz powinna stać się silnym czynnikiem motywującym zagłębię ten temat, aby jeszcze bardziej uświadomić Ci znaczenie odpowiedniej ilości wody w organizmie.
reklama
Dlaczego odpowiednie nawodnienie jest tak ważne dla zdrowia?

Ciało człowieka składa się z około 50-60% z wody, więc prawidłowe nawodnienie odgrywa różnego rodzaju istotne role w naszym ciele. Zatem jest to wymagane dla kilku reakcji wewnątrzkomórkowych i transportu substancji w całym organizmie. Działa ona jak rozpuszczalnik i materiał natłuszczający narządy i stawy. Termoregulacja ma także kluczowe znaczenie dla utrzymania układu krążenia na właściwym poziomie. Ponadto, mamy bardzo zły nawyk doprowadzania do odwodnienia, które odczuwalne staje sie po 7-10 dniach (czasem szybciej, kiedy systematycznie ćwiczysz, tracąc wodę w wyniku pocenia się).

Biorąc pod uwagę, że wodę dostarczamy na co dzień poprzez różnego rodzaju napoje oraz żywność w nasze diecie, zapominamy często o nawodnieniu odpowiednim w trakcie długiego treningu. Nie sprawi to, że wykończysz się po tym czasie, jednak zaniedbanie tego na pewno wpłynie negatywnie na Twoje wyniki treningowe. Ilość wody i elektrolitów ma bezpośredni wpływ na zdolności fizyczne i psychiczne.


Dlaczego właściwe nawodnienie jest niezwykle ważne podczas treningu?

Najbardziej oczywistą rolę odgrywa woda podczas ćwiczeń. Stanowi ona element schładzający organizm. Podczas intensywnego wysiłku pocisz się - jest to oznaka “nagrzewania się” ciała; wytwarzanie energii powoduje tworzenie ciepła. Kiedy ćwiczysz, Twój metabolizm wzrasta w celu wytworzenia większej ilości energii i podnosi się temperatura ciała. Aby zachować odpowiednie parametry ciała organizm zaczyna produkować pot. Ilość potu zależy od genów, poziomu wysiłku i sytuacji zewnętrznej. Znaczna utrata wody co ważne może powodować skurcze.
reklama
Woda odgrywa jednak ważniejszą rolę niż tylko schładzanie podczas wysiłku. W znaczący sposób wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Gdy zawartość wody w organizmie maleje objętość krwi. Oznacza to, że układ sercowo-naczyniowy dostarcza mniej krwi do mięśni, a tym samym mniejszą ilość tlenu. Obniża się poziom cukru we krwi, a z nim szybsze zużycie glikogenu. Mniejsza objętość krwi zaburza zdolność do skóry do wydalania potu i regulacji temperatury ciała. Ostatecznie skutkuje to większą pracą z mniejszymi osiągami!

Liczne badania wykazały, że nieprawidłowe nawodnienie zmniejszają siłę mięśniową i wytrzymałość. W jednym z badań wykazano, że utrata wody w wysokości 2% zmniejszyło wydajność organizmu o 5%. Odwodnienie może także wpływać na Twój mózg. Z badań wynika, że utrata zaledwie 2% negatywnie wpływa na koordynację ręka -oko, stan emocjonalny i decyzyjny.

Więc następnym razem, kiedy zaczniesz swój trening zaopatrz się w sporą butelkę wody!

Będziecie pamiętać o prawidłowym nawadnianiu organizmu?


Jak odwodnienie organizmu wpływa na wydajność podczas treningu? Reviewed by Motywacja Non Stop on 14:24 Rating: 5

1 komentarz:

  1. zawsze myslalam ze zwykla woda po treningu zupelnie wystarczy aby uzupelic plyny organizmu, jednak od kiedy biegam w maratonach, to widze ze woda nie wystarcza, potrzebne sa tez elektrolity, dlatego po biegach poje Orsalit, bo dostarcza wszytskie niezbedne elektrolity, dzieki czemu organizm szybko wraca do sil!

    OdpowiedzUsuń

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.