Dieta ketogeniczna - co należy o niej wiedzieć oraz jakie ma wady i zalety?

Dieta ketogeniczna (inaczej keto) polega na znacznym zwiększeniu spożycia tłuszczów i białek, natomiast ograniczeniu przyjmowania węglowodanów. 

reklama
Głównym celem diety keto jest wywołanie pewnego stanu (ketozy), polegającego na przestawieniu organizmu tak, aby korzystał z innych źródeł energii (np. z tłuszczów), niekoniecznie z węglowodanów. Pod warunkiem, że większa część komórek ciała bez problemu wykorzystuje np. tłuszcz do wytwarzania energii, tak neurony (komórki nerwowe) są w stanie korzystać tylko z glukozy. Tym samym, gdy jest jej deficyt, niezbędna jest obecność ketonów, które mogą ją zastąpić. 
reklama
Organizm produkuje ketony z tłuszczów. Niemniej jednak w naturalnym stanie ich produkcja jest nieznaczna, gdyż glukozy dla mózgu jest zbyt mało. Tymczasem pozostałe organy mają zdolność do wykorzystania tłuszczu bez udziału ketonów. 


Dieta ketogeniczna - co należy o niej wiedzieć oraz jakie ma wady i zalety?

Osoby, które przechodzą na dietę ketogeniczną, nierzadko zgłaszają różne dolegliwości. Najczęstsze z nich to: wymioty, wzdęcia, biegunki bądź zaparcia, bóle głowy i brzucha, zmęczenie, nudności. Objawy zazwyczaj samoistnie ustępują po około 7 dniach, gdy organizm przywyknie do deficytu węglowodanów. 

Zobacz również: "Odchudzanie po 40. roku życia. Jak schudnąć kiedy metabolizm zwalnia."
reklama
Na diecie keto ogranicza się spożywanie węglowodanów - maksymalnie do 50 g w ciągu dnia. 

Najlepiej, aby jeść je w postaci warzyw, które dostarczą także cennych minerałów. Z kolei tłuszcze powinny być zróżnicowane - oprócz tych zwierzęcych powinno się wybierać przede wszystkim: oliwę, olej lniany, awokado, orzechy i nasiona. 

Można spożywać ryby (np. łososia, sardynki), owoce z niską zawartością cukrów (np. maliny, porzeczki), chude mięso (np. kurczaka), warzywa (np. pomidory, brokuły, cukinię, ogórki), i tłuszcze (np. oliwę extra virgin). 

Nie należy sięgać po miód, słodycze, mleko, produkty zbożowe (np. ryż, makaron lub pieczywo), ziemniaki i słodkie konfitury. Produkty te są źródłem dużej ilości węglowodanów, których spożycie powinno się zmniejszyć.

Wady diety ketogennej


W diecie ketogennej mogą występować deficyty składników mineralnych i witamin, ponieważ znacznie ogranicza się ilość warzyw i owoców, będących ich źródłem. Identycznie jest w przypadku włókna pokarmowego. Jego niedostateczne spożycie może wywołać uciążliwe zaparcia. Jednak najtrudniej jest przetrwać pierwsze kilka dni, w czasie, gdy ciało przestawia się na inny metabolizm. Dość często mogą temu asystować takie objawy jak: rozdrażnienie, ospałość, trądzik. 

Diety nie zaleca się wszystkim. Najlepiej praktykować ją w porozumieniu lekarzem, ponieważ nieumiejętne jej stosowanie może wywołać kwasicę ketonową, która nasila tworzenie się kamieni nerkowych. Diety nie jest zaleca się dla ludzi otyłych, którzy pragną zrzucić dodatkowe kilogramy. Osoby otyłe mają niekoniecznie dobrą kondycję zdrowotną. Diety nie powinny praktykować osoby z chorobami nerek, trzustki i wątroby, a także kobiety ciężarne i karmiące piersią.

Zalety diety ketogennej


Wśród zalet diety keto można wymienić oczywiście utratę tkanki tłuszczowej. Zmniejsza się także ciśnienie tętnicze krwi, stężenie cholesterolu LDL i glukozy we krwi, a to może uchronić przed udarem, zawałem mięśnia sercowego i miażdżycą. Dotychczasowe badania dowiodły, że dieta jest korzystna w leczeniu nowotworów, choroby Alzheimera, autyzmu, stwardnienia zanikowego bocznego, choroby Parkinsona, bólu głowy, a także zaburzeń snu).
Dieta ketogeniczna - co należy o niej wiedzieć oraz jakie ma wady i zalety? Reviewed by Sylwia on 21:55 Rating: 5

Brak komentarzy:

Formularz kontaktowy

Nazwa

Adres e-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.