Czy ćwiczenia redukują stres?

Odpowiedzmy sobie na podstawowe pytanie - czy ćwiczenia redukują stres?

W obecnych czasach wielu ludzi jest narażonych na stres (np. w miejscu pracy, czy też w szkole). Potwierdzono, że regularne treningi wspierają gospodarkę hormonalną i pomagają utrzymać organizm w stanie homeostazy. 
reklama
Osoby aktywne fizycznie, mają zazwyczaj dużo lepszą kondycję fizyczną i sprawniejszy organizm. Znacznie lepiej reagują na sytuacje stresowe oraz dużo rzadziej cierpią z powodu chorób układu sercowo-naczyniowego. 

Zobacz również: "10 minutowy trening pleców dla kobiet"

W wielu badaniach naukowych wykazano, że ćwiczenia fizyczne są swoistym narzędziem łagodzącym stres i jego negatywny wpływ na zdrowie. 
reklama
Warto wspomnieć, że chroniczny stres niekorzystnie oddziałuje na sprawność fizyczną całego organizmu. Zaburza procesy przemiany materii, gospodarkę hormonalną, zwiększa ciśnienie tętnicze krwi oraz negatywnie wpływa na właściwości biochemiczne krwi. Bodźce stresowe działające przez długi czas, wpływają także na stan psychiczny. Mogą być przyczyną permanentnego zmęczenia, nasilać lęki, zaburzać czynności poznawcze, zmniejszać poziom różnych życiowych aktywności, w tym także wysiłku fizycznego. 


Czy ćwiczenia redukują stres?

Sport może zbawiennie wpływać na cały organizm. Można go rozpatrywać jako rodzaj leku, który może zapobiega efektom odczuwanego stresu. Dzieje się tak głównie poprzez zmniejszenie ryzyka niektórych schorzeń metabolicznych oraz sercowo-naczyniowych. Poza tym, wysiłek fizyczny ma wpływ na system nerwowy i uwalnianie endorfin, czyli hormonów szczęścia. Zatem trening poprawia samopoczucie, zapobiega depresji, zwiększa samoocenę i poczucie własnej wartości. 

Zobacz również: "15-minutowy trening na dolne mięśnie brzucha"
reklama
Ludzie, którzy systematycznie ćwiczą znacznie rzadziej doświadczają problemów zdrowotnych wywołanych stresem, niż osoby mało aktywne, preferujące bierny tryb życia (np. długotrwałe siedzenie przed telewizorem). 

Regularna aktywność ruchowa zmniejsza ryzyko rozwoju chorób metabolicznych (np. otyłości i cukrzycy typu 2). Nie tylko poprawia sprawność fizyczną, ale również wzmacnia system odpornościowy, wówczas organizm jest mniej podatny na różne infekcje. W dodatku dodaje energii, a równocześnie odpręża. Ponadto polepsza nastrój, sprzyja lepszej pracy mózgu i podnosi koncentrację. Intensywność treningu powinna być stosunkowo wysoka, ponieważ głównie wtedy uwalniają się endorfiny. 

Należy wybrać sobie ulubiony rodzaj sportu, wówczas będzie można go uprawiać z przyjemnością. Aby zredukować stres można ćwiczyć jogę, biegać, tańczyć, jeździć na rowerze, pływać, maszerować, grać w gry zespołowe (np. siatkówkę, koszykówkę, piłkę nożną), a także ćwiczyć na siłowni. 

W licznych badaniach klinicznych zauważono efektywny wpływ wcześniej wymienionych aktywności na zmniejszenie objawów stresu i poprawę jakości życia. Jeśli z przyczyn zdrowotnych lub z innych powodów nie możemy zbyt intensywnie ćwiczyć, wtedy możemy wybrać się na długi spacer. 

To także pewna forma sportu, która sprawi nam przyjemność i ukoi nerwy. Ważne, aby spacerować przynajmniej pół godziny każdego dnia.
Czy ćwiczenia redukują stres? Reviewed by Sylwia on 16:13 Rating: 5

Brak komentarzy:

Formularz kontaktowy

Nazwa

Adres e-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.