Probiotyki - co to i czy są nam potrzebne?

W naszych jelitach znajduje się pełno bakterii zarówno tych dobrych, jak i złych. Dobre bakterie wspomagają trawienie, wzmacniają odporność i zwalczają szereg chorób jelitowych. Najnowsze badania pokazują, że mogą one mieć dodatkowo wpływ na naszą utratę masy ciała oraz nastrój. Złe bakterie z kolei utrudniają tym dobrym sprawne działanie oraz mogą powodować przykre dolegliwości tj. nudności czy biegunka.
reklama
W dużym skrócie, probiotyki zawierają pożyteczne bakterie potrzebne naszemu organizmowi do sprawnego funkcjonowania. Dostarczane mogą być w postaci suplementów lub odpowiednio wybranych produktów spożywczych tj. jogurty. Spożywając je wzmacniasz organizm. Niezwykle korzystnie sprawdzają się po przebytej infekcji lub chorobie, podczas której zażywano antybiotyk.

źródło: http://probulin.com/

Geneza probiotyków...

reklama
Terapeutyczne zastosowanie probiotyków jest doskonałym przykładem starożytnej mądrości, istniejących długo przed zachodnimi naukami. Nigdzie niestety nie ma odniesienia o cudownym działaniu zsiadłego mleka, jednak dość głośno wokół tego zaczęło być na początku XX wieku, kiedy to Laureat Nagrody Nobla - dr Elias Metchnikoff zauważył, że bułgarscy pasterze mają tendencję do życia dwukrotnie dłużej niż osoby mieszkające w mieście (dokładnie w Paryżu, tam gdzie mieszkał). Według niego było to wynikiem spożywania sfermentowanego mleka, które zawierało dobre i “anty-gnilne” mikroorganizmy.

Oczywiście Metchnikoff swoje spostrzeżenia oparł na tych dwóch grupach raczej pobieżnie, bez precyzyjnych badań, jednak jego spostrzeżenia zapoczątkowały bliższe zajęcie się tematem probiotyków. Przez ostatnie sto lat do teraz, nauka w dalszym ciągu odkrywa coraz więcej pozytywnych korzyści bakterii, znajdujących się w naszych jelitach.

Tryliony bakterii, żyjących w naszych jelitach można podzielić na ponad 500 rodzajów. Wiele tych najważniejszych należą głównie do jednej z dwóch rodzajów - Lactobacillus i Bifidobacterium. Zgodnie z tym, istnieje kilka gatunków, z których wiele posiada szczególne zalety np. lactobacillus acidophilus, które okazały się być niezwykle skuteczne w walce z nietolerancja laktozy.

Czy probiotyki są nam potrzebne?

reklama
Jak wspomniano wyżej niektóre z rodzajów probiotyków mogą być pomocne przy nietolerancji laktozy. Ale to nie wszystko. Spożywanie produktów, zawierających probiotyki pomaga w niemal każdej kwestii związanej z funkcjonowaniem jelit - zaparcia, zakażenia przewodu pokarmowego, wzdęcia, biegunka, choroba Leśniowskiego-Crohna itp. Wykazano również, że probiotyki są niezwykle skuteczne w leczeniu infekcji pochwy, dróg moczowych oraz atopowym zapaleniu skóry. Istnieją także badania pokazujące, że probiotyki mogą zmniejszać ryzyko zachorowania na raka jelita grubego.

Istnieje kilka teorii na temat tego, jak to się dzieje. Jedna z nich mówi o tym, że dobre bakterie zajmują wyłącznie niepotrzebnie miejsce w jelitach po to, aby te złe mogły je przejmować. Druga teoria głosi, że niektóre dobre bakterie pobudzają system odpornościowy poprzez wspieranie wydzielania poszczególnych białych krwinek, które zabijają patogeny. Kolejna idea natomiast przekonuje, że wiele bakterii wykorzystuje te same źródła energii np. clostridium difficile, która wywołuje biegunkę i stany zapalne jelita grubego jest uzależniona od cukru, podobnie jak wiele dobrych bakterii. To wszystko sprowadza się do równowagi.

reklama
Wychodząc poza kwestie przewodu pokarmowego można zauważyć, że obecna nauka o bakteriach jelitowych i probiotykach staje się bardziej niesamowita. Na Uniwersytecie Waszyngtońskim przeprowadzono badania na bliźniakach, przy czym jeden z nich miał nadwagę. Badania pokazały, że bliźniacy mieli zupełnie inną florę bakteryjną w jelitach, co sugerowało, że pewne bakterie w organizmie mogą przyczyniać się go przyrostu masy ciała. Jeżeli myślisz teraz, że probiotyki staną się kluczem do spadku masy ciała i sposobem na odchudzanie, to nie tak szybko. Inne badania przeprowadzone na myszach wykazały, że “odchudzające bakterie” nie rozwijają się diecie osób spożywających produkty o wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych i diecie o małej zawartości błonnika.

Probiotyki w suplementach czy produktach spożywczych?


Wysokojakościowe suplementy probiotyczne mogą być dość drogie. Dla większości osób racjonalne odżywianie wypełnione produktami, zawierającymi probiotyki w zupełności powinno załatwić sprawę. Jogurty są doskonałym źródłem probiotyków, jednak warto zawsze zajrzeć na ulotkę i zapoznać się ze składem.

Kombucha (grzyb herbaciany) lub fermentowana herbata to kolejne produkty naładowane probiotykami i obecnie szczególnie modne. Poza nimi istnieje mnóstwo innych produktów naładowanych probiotykami, na które warto zwrócić uwagę i wdrożyć do swojej diety tj, kapusta kiszona, pikle, różne sery. Niestety w dzisiejszych czasach bardzo wiele produktów jest pasteryzowanych w taki sposób, który zabija bakterie, dlatego należy sprawdzać etykiety w celu ustalenia, czy zawarte probiotyki są aktywne.

Prawidłowe odżywianie rozwiązuje sprawę w większości przypadków, dlatego zanim zaczniemy sięgać po suplementy, zacznijmy od przeanalizowania naszej diety i wprowadzenia potrzebnych zmian.


Probiotyki - co to i czy są nam potrzebne? Reviewed by Motywacja Non Stop on 10:06 Rating: 5

2 komentarze:

  1. ja też stosuję probiotyki a konkretniej invag, to dopochwowy lek probiotyczny który dzięki temu że jest dopochwowy, działa miejscowo więc szybko i skutecznie, ja już nie raz go stosowałam i wtedy właściwie obywa si e bez konsultacji lekarza bo nieprzyjemne dolegliwości mijają

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odchudzasz pochwe? Czytaj ze zrozumieniem.

      Usuń

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.